Get Adobe Flash player

Generel bezbariérovosti KV




V úterý, 26. března 2013 se konalo v zasedací síni Magistrátu města K. Vary ,velmi zajímavé a významné setkání, jehož tématem byla nově zpracovaná územní studie s názvem „Generel bezbariérových tras a bezbariérové dopravy“.
Cílem této územní studie je pořízení koncepčního materiálu pro další rozhodování a koordinaci akcí v oblasti realizace bezbariérových tras na území statutárního města K. Vary .
Tento „generel“ řeší komplexně vedení celkem devíti navržených ucelených řetězců bezbariérových tras propojující jednotlivé cíle tj. významné veřejné budovy, autobusové zastávky apod. U těchto řetězců tras je zpracována analýza a hodnocení současného stavu , rovněž tak i návrh jejich úprav v souladu  s právními předpisy v oblasti užívání staveb osobami se sníženou schopností  pohybu a orientace. Pořízení generelu vychází z vládní iniciativy „Národní rozvojový program mobility pro všechny“.
Tohoto veřejného zasedání se zúčastnili nejen jednotliví uživatelé a odborníci, ale i zástupci Magistrátu, včetně odboru soc. věcí a zdravotnictví, rovněž tak i zástupci Dopravního podniku města K. Vary,  NRZP, NIPI, CZP. Za osoby se zrakovým postižením se jednání zúčastnili i zástupci Tyfloservisu a TyfloCentra K. Vary, o.p.s.
Zpracování shora uvedené územní studie firmou Udimo, spol.s.r.o. Ostrava, bylo podloženo „Vyhláškou č. 398 o bezbariérovém prostředí“.a jejími dopady na statutární město K. Vary. Ve studii byly odborně posouzeny již stávající i navržené bezbariérové trasy, přístupy do institucí, budov poskytující soc. služby seniorům a zdrav. Postiženým,  pamatováno bylo i na matky s kočárky či přizpůsobení zastávek MHD pro vozíčkáře atd. Ze studie tak vyplynuly jak nevyhovující  či částečně vyhovující trasy, které by se měly v průběhu doby upravit.
Z titulu zrakové vady byl rovněž brán zřetel na přírodní či umělé vodící linky, signální pásy pro přístup do vybraných institucí včetně umístění orientačních majáčků, vybudování signálních pásů k vyhledání autobusových zastávek či přechodů, ozvučení stávajících semaforů na křižovatkách, posuzována byla i šíře vozovek k bezpečnému přecházení atd. Kriticky jsme připomínkovali chybějící hmatný pás v Drahovicích, oddělující  cyklostezku od chodníku pro pěší, kde tak hrozí nebezpečí střetu nevidomých s cyklisty, poukázali jsme na chybějící chodníky u obchodních řetězců apod. Se zástupci Dopravního podniku jsme navrhovali ozvučení centrálního informačního panelu s odjezdy autobusů MHD při plánované rekonstrukci odjezdového stanoviště MHD-Tržnice, v potas bylo bráno i označení vybraných zastávek MHD štítky v Braillově písmu.
Toto setkání bylo jistě velmi užitečné, vše je jen otázkou času a získání nemalých finančních prostředků k úhradě jednotlivých projektů a rekonstrukcí.

Emil Miklóš